Innan människan lärde sig tala,
använde hon rösten till att hålla ihop stammen och varna för olika faror.
Man tror att människan kunde forma ord för 80 000 år sedan.
Nu kunde man lättare föra kunskaper och erfarenheter vidare.
Vi hade fått ett språk.
Vårt eget instrument, rösten, är lika unikt som ett fingeravtryck.
Den avslöjar hur du mår.
Är du glad eller ledsen, lugn eller nervös, så märks det direkt på din röst.
Vad händer när du talar eller sjunger?
Först fyller du lungorna med luft.
När du andas ut sätts stämläpparna, som finns i struphuvudet, i svängning.
Det sker med hjälp av svalget, munhålan och näshålans utrymmen.
Dessa utrymmen kallas för resonans(rum).
Slutligen formas ljudet till ord och läten
av gommen och käkarna,tungan och läpparna.
Stämläpparna har ännu en uppgift.De skyddar våra lungor.
Om vi får ner något skräp i halsen eller sväljer fel, får vi en hostreflex.
Hostreflexen ger utandningsluften en hastighet av 150 km/tim!
Talton: ~~~~~~~~~~~~~~~~~
Sångton: _________________
Det är mycket viktigt att du inte håller tillbaka röstflödet.
Spänningar i svalg, underkäke, nacke eller skuldror avhjälper du med
avspänningsövningar (avslappningsövningar) av olika slag.
När du tränar avspänning bör du försöka att
så snabbt som möjligt uppleva en tyngdkänsla i din kropp,
t ex genom att du under gång med svikt försöker föra över kroppstyngden
på den stödjande foten och låta hela fotsulan på en gång få
fullständig kontakt med golvet.
Bukstödet: Åstadkommes snabbast och effektivast genom
viljeriktning mot flankerna (bukmuskulaturens "sidoväggar").
Det framträder spontant vid hosta och skratt.
Öva snabb vidgning genom en upplevelse av "glad förvåning".
Träna "resåren" (bukstödet) på zzzzzzzzzzzz-ljudet.
Diafragma: Mellanvägg mellan brösthålan och bukhålan.
OBS! Koncentration på diafragmans rörelse i sidled ---------utåt
Många av oss tar ett djupt andetag inför en svår uppgift,
och visst ligger det mycket i det!
God andningsteknik gör gott för hela kroppen.
Andningsövningar hjälper oss att bli mer fokuserade och
få ut mer av livets alla stunder.
Lite blandat material om sångteknik
Vad händer när du talar eller sjunger?
Först fyller du lungorna med luft.
När du andas ut sätts stämbanden, (egentligen stämläpparna;
det är således inga band, utan liknar din mun - med läppar,
men kallas oftast "stämband"),
som finns i struphuvudet, i svängning.
Detta sker med hjälp av svalget, munhålan och näshålans utrymmen.
Det kallas för resonans.
Man kan ge ton (ljud) med sin röst på flera sätt.
Det kan göras mjukt och avspänt;
oftast blir då tonen vacker och njutbar.
Om man sjunger okoncentrerat och med spänningar i haka och ansiktsmuskler
blir tonen spetsig, skrikig och ful.
(Innan människan lärde sig tala, använde hon rösten till att hålla ihop stammen och varna för olika faror. Man tror att människan kunde forma ord för 80 000 år sedan. Nu kunde man lättare föra kunskaper och erfarenheter vidare. Vi hade fått ett språk.
Vårt eget instrument, rösten, är lika unikt som ett fingeravtryck.
Den avslöjar hur du mår. Är du glad eller ledsen, lugn eller nervös, så märks det direkt på din röst.)
Du kanske tycker att du sjunger dåligt, att du inte har någon bra sångröst.
Precis som med andra instrument kan du öva upp din röst med teknik.
Stämbanden i halsen är muskler som du kan träna upp och
precis som en löpare ska du värma upp innan du tar i alltför kraftigt,
helst varje gång du tänker sjunga.
För lyssnaren är inte tekniken den viktigaste.
Det är känslan som får folk att lyssna.
Känslan är den som skiljer en bra sångare från en dålig!
För att sjunga vackert fordras bl. a. att man har en korrekt sångställning;
att man andas rätt och att man vet var och hur tonen ska formas
och att man är avspänd.
I sångsammanhang märker du hur svårt det ibland kan vara
att orka sjunga ett visst avsnitt, man får "andnöd".
Detta beror i de flesta fall på fel andningsteknik.
Andningen är av MYCKET STOR BETYDELSE för en sångare och
måste tränas flitigt.
Rösten förändras under hela ditt liv.
Allt eftersom du växer så växer också dina stämband.
I puberteten växer stämbanden snabbare än vanligt.
Detta kallas för målbrottet.
Du får då en mörkare röst.
Förändringen hörs tydligast hos pojkar.
Deras stämband växer till sin dubbla längd, ca 15 mm.
Flickornas stämband växer endast några millimeter, till ca 10 mm.
Förr ansågs det vara skadligt att sjunga under målbrottet,
men det är helt fel.
Du kan sjunga som vanligt, men undvik att skrika.
Killar kan uppleva det lite generande när rösten helt okontrollerat
växlar mellan pojk- och mansröst.
Detta är dock helt naturligt.
Fortsätt att träna din röst även under målbrottet,
den kommer att stabiliseras!
Olika typer av sångsätt
Falsett: När man gått igenom målbrottet
kan man växla mellan lågt röstläge,
bröstregistret och högt röstläge, s k falsett. Vid falsettsång vibrerar endast stämbandskanten.
Detta hörs tydligast på mansröster.
Om man övar med rätt teknik kan man göra "skarven" mellan de olika röstlägena mindre märkbar.
Kulning: En kvinnlig "ropsång" i mycket högt röstläge.
Kulning utföres med spänt struphuvud och anväds som lockrop på kreatur i t ex Alperna, Pyrenerna, Balkanländerna
och förekom förr i tiden även i Sverige.
Kulning kan höras ända upp till 5 km!
Joddling: Man växlar snabbt mellan bröst- och falsetttoner.
Joddling är mest känd för sin förekomst i Tyrolen (Österrike),
men förekommer faktiskt också i andra delar av världen, bl a i Afrika bland hottentotter och pygmer.
Belting: …..........................................................
sjukdom eller felaktig användning av stämläpparna.
Stäläpparna sluter inte tätt,
utan luft sipprar emellan och ger ett väsande ljud.
Om du har ont i halsen, eller är hes
(pga snuva, har ansträngt rösten på något sätt):
VILA DINA STÄMLÄPPAR!
Knutor på stämläpparna ("stämbandsknutor")
orsakas av en inflammation på stämbanden.
Knottror, som kan vara stora som risgryn,
uppstår på kanten av stämläpparna. Du låter hes.
Röstlägen
Röstläget bestäms inte enbart av det totala tonomfånget "registret" hos rösten,
utan också vilket som är röstens "bekvämlighetsintervall" (favoritläget)- tessituran. Därför är en kvinna som tar "höga c" (c3) inte nödvändigtvis sopran,
även om alla sopraner förväntas ta denna ton med full styrka.
Det går inte att läsa sig till en bra sångteknik.
Tänk på att sångrösten behöver tränas lika mycket
som vilken annan muskelgrupp som helst.
Om du får problem med rösten ska du söka experthjälp.
Det är luften som är ditt viktigaste redskap när du sjunger.
Genom att lära dig att andas rätt blir det enklare att hushålla med luften.
Du slappnar lättare av med diafragma-andning.
Magen ska växa när du andas in och sjunka in när du andas ut.
Med rätt stöd kommer övre delen av mellangärdet spännas utåt
samtidigt som den nedre delen trycker inåt.
Genom att styra andningen med diafragman får du bättre kontroll över tekniken.
Spänn inte halsen när du sjunger.
Det är skadligt och du får sämre omfång på rösten.
Även om du vill sjunga med "spräckt" röst,
ska du träna på att sjunga med avslappnade halsmuskler.
Resonansen. Var tonen bildas har också betydelse för hur du låter.
Bröstklang. Kraftig, med mycket magstöd.
Nasal klang. Tonen ligger bak i gommen och upp i näsan.
Falsett. Klangen ligger i huvudet. (Mellan ögonen). Mycket höga toner.
Vibrato. Ett riktigt vibrato kontrolleras med diafragma.
Hjälper till att orka sjunga ut långa toner.
Intonering. Även sångare behöver öva ofta.
Träna på att träffa rätt ton på en gång.
Att glida upp till tonen låter illa.
Du måste lära dig hur mikrofonen reagerar.
En dålig mikrofonteknik kan ingen ljudtekniker göra något åt.
Sjung nära micken.
Lär dig hur du ska forma ljuden utan att det uppstår "puff-ljud"
när du stöter ut luft.
Lär dig också att reglera avståndet så att nivån mellan stark och svag sång minskar.
Nära vid normal nivå, längre ifrån när du tar i.